Zaawansowane zarządzanie projektami

Zaawansowane zarządzanie projektami

Ścieżka szkoleniowa dla Kierowników Projektów, liderów zespołów, pracowników biur zarządzania projektami typu PMO. Ścieżka jest dostosowywana do konkretnej potrzeby biznesowej uczestników i specyfiki branżowej. W oparciu o ścieżkę można stworzyć rodzaj „Akademii Project Managera” lub realizować własną kolejność i kroki. W zależności od potrzeb moduły można realizować w wersji pełnej (około 2 dni na moduł) lub łączyć i skracać.

Podczas intensywnego warsztatu uczestnicy wcielają się w rolę kierowników projektów dużego przedsięwzięcia (studium przypadku dobierane do charakteru przedsięwzięć w realności biznesowej). Systematycznie, moduł po module pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania projektem.

Ścieżka szkoleniowa obejmuje najistotniejsze elementy zarządzania projektami takie jak:

  1. Zarządzanie Integralnością Projektu
  2. Zarządzanie zakresem i wymaganiami biznesowymi
  3. Zarządzanie jakością w projekcie
  4. Planowanie i harmonogramowanie projektu
  5. Zarządzanie budżetem projektu
  6. Zarządzanie ryzykiem
  7. Zarządzanie zespołem i interesariuszami projektu
  8. Zarządzanie dostawcami
  9. Zarządzanie projektami informatycznymi

Dla kogo to szkolenie

Dla Kierowników Projektów, kandydatów na Kierowników Projektów, Kadry Zarządzającej, Liderów Zespołów oraz wszystkich osób, które realizują lub stoją przed wyzwaniem realizacji nowego przedsięwzięcia

  1. Cykl życia projektu (inicjowanie, planowanie, realizacja, zamykanie)
  2. Parametry operacyjne projektu – czas, zakres, budżet jakość
  3. Parametry strategiczne projektu – korzyści i ryzyko oraz zgodność z zasadą zrównoważonego rozwoju (ESG)
  4. Studium wykonalności i karta projektu – cel, zawartość, wykorzystanie w projekcie
  5. Plan zarządzania projektem
  6. Efektywne zlecanie zadań
  7. Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych
  8. Zarządzanie zmianami i odstępstwami w projekcie.
  9. Zarządzanie wiedzą w projekcie
  10. Zamknięcie projektu i przekazanie produktów

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

  1. Deklaracja zakresu projektu, szczególne przypadki projektów zwinnych (road map)
  2. Role w definiowaniu zakresu: sponsor, klient, kierownik projektu, dostawca
  3. Doprecyzowanie zakresu projektu w cyklu życia projektu
  4. Przewidywalny cykl dostarczania – metody dekompozycji projektu (WBS, PBS)
  5. Adaptacyjny cykl dostarczania – definiowanie wymagań klienta, budowanie Backlogu Produktu
  6. Kryteria akceptacji (definition of done)
  7. Angażowanie klienta w definiowanie wymagań
  8. Metody pozyskiwania wymagań
  9. Analiza wymagań, analiza procesów
  10. Obsługa zmian zakresu w projekcie

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

  1. Źródła jakości w projekcie – wymagania klienta, normy, przepisy
  2. Planowanie jakości w projektach przewidywalnych
    a. Kryteria akceptacji
    b. Przygotowanie i przeprowadzenie odbiorów produktów cząstkowych
    c. Dokumentacja jakości
  3. Planowanie jakości w projektach zwinnych
    a. Wizja produktu
    b. Backlog produktu, backlogi sprintu
    c. Angażowanie przedstawiciela klienta w projekt
    d. Defnition of done – definicja ukończenia
  4. Przydatne dobre praktyki w zarzadzaniu jakością:
    a. Prototypowanie
    b. Pilotaż
    c. Proof of concept
  5. Typowe problemy w zarządzaniu jakością

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

  1. Metody tworzenia harmonogramów projektów
  2. Rodzaje planów projektów
  3. Określenie miar harmonogramu, jednostki czasu, kamienie milowe, punkty kontrolne
  4. Proces tworzenia harmonogramu metodą top-down
  5. Ścieżka krytyczna, diagramy następstw
  6. Wykorzystanie narzędzi IT w Harmonogramowaniu
  7. Harmonogramy w projektach hybrydowych i zwinnych
  8. Metody monitorowania harmonogramu
    a. Odchylenia od planu bazowego
    b. Metoda kamieni milowych
    c. Earned Value Method – ćwiczenia na studium przypadku
    d. Burndown chart
    e. Etapy techniczne
  9. Metody optymalizacji harmonogramów
  10. Harmonogramowanie zasobów

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

  1. Analiza opłacalności projektu
  2. Zarządzenie budżetem w cyklu życia
  3. Składowe budżetu projektu: koszty pracy, koszty usług, koszty materiałów, koszty wykorzystania infrastruktury własnej
  4. Specjalne zapisy w budżetach projektów: budżet ryzyka, budżet zmiany, contingency budget, bufory budżetowe
  5. Szacowanie kosztów – dobre praktyki, pułapki i scenariuszowe metody prognozowania kosztów
  6. Narzędzia IT do monitorowania budżetów.
  7. Metody monitorowania: budżet bazowy, wykonanie, prognoza.
  8. Analiza przepływów finansowych i zapotrzebowania na gotówkę

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

  1. Poziomy zarzadzania ryzykiem w organizacji
  2. Ryzko jako szanse i zagrożenia – definicje
  3. Proces zarządzania ryzykiem w projekcie
  4. Identyfikowanie źródeł ryzyka i ryzyk w projekcie – przydatne techniki (PESTLE, listy kontrolne etc.)
    a. Identyfikacja i kategoryzacja
    b. Ocena ryzyk
  5. Planowanie reakcji na ryzyko
  6. Tworzenie budżetów ryzyka – budżetów planów rezerwowych
  7. Warsztat budowy rejestru ryzyk dla projektu
  8. Specjalne aspekty zarządzania ryzykiem: safety, security, ciągłość biznesowa, reputacja etc.
  9. Role w zarządzaniu ryzykiem

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

  1. Interesariusze zewnętrzni i wewnętrzni projektu
  2. Identyfikowanie potrzeb interesariuszy wobec projektu i potrzeb projektu wobec interesariuszy
  3. Ocena interesariuszy
  4. Planowanie zaangażowania interesariuszy
  5. Zespoły zarządzania projektem różne modele
  6. Role i kompetencje kadry strategicznej
  7. Rola Kierownika Projektu – obowiązki
  8. Pożądane kompetencje Kierownika Projektu – profil kompetencyjny
  9. Inne role w projekcie: nadzór, wsparcie, zespoły specjalistyczne

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

  1. Formuły dostarczania produktów w projekcie: make or buy
  2. Planowanie procesu wyłonienia dostawców
  3. RFP, RFI, RFQ – jak używać zapytań w procesie wyboru
  4. Definiowanie potrzeby biznesowej zaspakajanej przez dostawców
  5. Definiowanie wymagań wobec produktu lub usługi
  6. Narzędzia do oceny dostawców i rozwiązań
  7. Różne modele dostarczania usług i produktów przez dostawców a decyzje projektowe dot. cyklu życia (przewidywalny, hybrydowy, adaptacyjny).
  8. Typy umów z dostawcami – o co warto zadbać.
  9. Dostawcy w zespołach projektowych – role, zasady komunikacji, dobre praktyki
  10. Monitorowanie dostarczania produktów i usług przez dostawców, raportowanie postępów
  11. Zmiany i odstępstwa w projektach – zarządzanie sytuacjami kryzysowymi
  12. Zakończenie umowy i co dalej

Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem

%
Poziom zaawansowania szkolenia

Czas realizacji – od 4 do 12 dni (ścieżka jest indywidualnie komponowana z modułów)

Forma realizacji – blended learning tj., zwykle około 50 % stanowią zajęcia stacjonarne, około 30 % zajęcia on-line, około 20 % działania asynchroniczne

Wykorzystywane standardy i wiedza

Programy szkoleń są kombinacją wiedzy i doświadczania wynikającego z wdrożeń oraz aktualnych, najczęściej wykorzystywanych standardów zarządzania, takich jak PRINCE2®, PMBOK®, SCRUM®, ITIL®, MOP®, P3O®, MSP®, BABOK® .

Standardy te opisują zasady i dobre praktyki: Zarządzanie Projektami, Portfelem Projektów, Zarządzanie Programami i Biura Zarządzania Projektami, Portfelami, Zarządzanie Usługami Informatycznymi, Standard Analizy Biznesowej etc.,

W razie zainteresowania całą ścieżką lub pojedynczymi modułami proszę o kontakt. Niezobowiązująco. Oddzwonię lub odpiszę.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *