Lean Management po polsku

Lean Management po polsku

Ocena ogólna

Zakres tematyczny

Layout, grafika

Redakcja

Odpowiednia dla początkujących?

Dla kogo ta książka

Odpowiedź na to pytanie jest największym problemem. Nie jest to książka dla osób chcących dowiedzieć się czym jest Lean Management, ani jak go wdrożyć, bo te treści zostały potraktowane „przy okazji”. Może więc to książka dla innych konsultantów, albo studentów autora?

Tomasz Król, autor książki „Lean management po polsku. O dobrych i złych praktykach. Wydanie II” podjął próbę opisania przyczyn porażek wdrożenia smukłego podejścia do zarządzania. Zgromadzono je w następujących rozdziałach:

  1. Brak zrozumienia
  2. Specyfika firmy
  3. Cele, mierniki i wskaźniki
  4. Koncentracja na narzędziach
  5. Natychmiastowy efekt
  6. Przypadkowy leader
  7. Pospolite ruszenie
  8. Wygodne status quo
  9. Sztywny plan
  10. My-oni
  11. Zaangażowanie
  12. Konsekwencja

Nie odmawiam wiedzy i doświadczenia autorowi, ale już samo zestawienie przyczyn miesza przyczyny ze skutkami. Ogólna teza książki jest taka, że za nieudane wprowadzenia systemów zarządzania odpowiadają nieodpowiednie nastawienie, niskie kompetencje i niewystarczające zaangażowanie kadry menadżerskiej. W książce przytoczono sporą liczbę anegdot, które wspierają tę myśl. Nie twierdzę, że to jest z gruntu nieprawdziwy obraz, ale ciekawsze dla mnie i bardziej użyteczne byłoby, aby na większym poziomie szczegółowości opowiedzieć o tym jaka była potrzeba firmy, co wykonano, co zadziałało i dlaczego, które dobre praktyki warto powtórzyć, a które nie działają. Konkretnie, szczegółowo, specyficznie.

Niestety treść, a dla mnie i wiarygodność, położono na ołtarzu formy – ma się dobrze czytać. Ogólna koncepcja, aby opowiedzieć o przyczynach niepowodzeń i na tym tle pokazać pozytywne przykłady do mnie nie przemawia, tym bardziej, że nie omówiono przekonująco jak sobie radzić z obiekcjami, brakiem kompetencji, wygórowanymi oczekiwaniami, niechęcią przez zmianą… Miałem nieodparte wrażenie, że druga tezą (a może pierwszą) pod którą pisana była książka, była teza, że jest źle z praktykami wdrożenia lean w polskich firmach, tych firmach, które nie czerpią pełnymi garściami z krynicy mądrości jakimi są konsultanci.

Ostatni rozdział „Jak to zrobić, żeby wyszło” pochodzi jak gdyby z innej bajki, tak jakby się ktoś zorientował (autor? redaktor?), że mamy do czynienia ze zbiorem felietonów o zarządzaniu, które mają słaby wymiar praktyczny. Opisano więc w tym rozdziale pozytywny scenariusz wdrożenia podejścia lean, a właściwie opisano jak to robi firma autora. Dobrze, że znalazło się na to miejsce, szkoda, że tylko 10 % książki temu poświęcono. Z racji szczupłości rozdziału prześlizgnięto się po temacie i niestety nie zmienia to mojego przekonania o niewielkiej użyteczności książki dla osób, które same chciałyby zarządzić projektem wdrożenia podejścia lean w firmie.

ZALETY (PROS)

  • Wartka narracja, anegdoty i dialogi
  • Dobrze i łatwo się czyta
  • Katalog przyczyn porażek dotyka istotnych problemów zarządzania polskich przedsiębiorstw
  • Książka nie niesie wielu praktycznych treści, jest raczej zbiorem refleksji autora
  • Przyczyny słabo usystematyzowane, a ich uzasadnienia oparte o subiektywne przekonania autora

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *