Ścieżka szkoleniowa dla Kierowników Projektów, liderów zespołów, pracowników biur zarządzania projektami typu PMO. Ścieżka jest dostosowywana do konkretnej potrzeby biznesowej uczestników i specyfiki branżowej. W oparciu o ścieżkę można stworzyć rodzaj „Akademii Project Managera” lub realizować własną kolejność i kroki. W zależności od potrzeb moduły można realizować w wersji pełnej (około 2 dni na moduł) lub łączyć i skracać.
Podczas intensywnego warsztatu uczestnicy wcielają się w rolę kierowników projektów dużego przedsięwzięcia (studium przypadku dobierane do charakteru przedsięwzięć w realności biznesowej). Systematycznie, moduł po module pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania projektem.
Ścieżka szkoleniowa obejmuje najistotniejsze elementy zarządzania projektami takie jak:
- Zarządzanie Integralnością Projektu
- Zarządzanie zakresem i wymaganiami biznesowymi
- Zarządzanie jakością w projekcie
- Planowanie i harmonogramowanie projektu
- Zarządzanie budżetem projektu
- Zarządzanie ryzykiem
- Zarządzanie zespołem i interesariuszami projektu
- Zarządzanie dostawcami
- Zarządzanie projektami informatycznymi
ZAKRES SZKOLENIA
I. Zarządzanie integralnością projektu
- Cykl życia projektu (inicjowanie, planowanie, realizacja, zamykanie)
- Parametry operacyjne projektu – czas, zakres, budżet jakość
- Parametry strategiczne projektu – korzyści i ryzyko oraz zgodność z zasadą zrównoważonego rozwoju (ESG)
- Studium wykonalności i karta projektu – cel, zawartość, wykorzystanie w projekcie
- Plan zarządzania projektem
- Efektywne zlecanie zadań
- Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych
- Zarządzanie zmianami i odstępstwami w projekcie.
- Zarządzanie wiedzą w projekcie
- Zamknięcie projektu i przekazanie produktów
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
II. Zarządzanie zakresem i wymaganiami biznesowymi
- Deklaracja zakresu projektu, szczególne przypadki projektów zwinnych (road map)
- Role w definiowaniu zakresu: sponsor, klient, kierownik projektu, dostawca
- Doprecyzowanie zakresu projektu w cyklu życia projektu
- Przewidywalny cykl dostarczania – metody dekompozycji projektu (WBS, PBS)
- Adaptacyjny cykl dostarczania – definiowanie wymagań klienta, budowanie Backlogu Produktu
- Kryteria akceptacji (definition of done)
- Angażowanie klienta w definiowanie wymagań
- Metody pozyskiwania wymagań
- Analiza wymagań, analiza procesów
- Obsługa zmian zakresu w projekcie
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
III. Zarzadzanie jakością w projekcie
- Źródła jakości w projekcie – wymagania klienta, normy, przepisy
- Planowanie jakości w projektach przewidywalnych
a. Kryteria akceptacji
b. Przygotowanie i przeprowadzenie odbiorów produktów cząstkowych
c. Dokumentacja jakości - Planowanie jakości w projektach zwinnych
a. Wizja produktu
b. Backlog produktu, backlogi sprintu
c. Angażowanie przedstawiciela klienta w projekt
d. Defnition of done – definicja ukończenia - Przydatne dobre praktyki w zarzadzaniu jakością:
a. Prototypowanie
b. Pilotaż
c. Proof of concept - Typowe problemy w zarządzaniu jakością
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
IV. Planowanie i harmonogramowanie projektu
- Metody tworzenia harmonogramów projektów
- Rodzaje planów projektów
- Określenie miar harmonogramu, jednostki czasu, kamienie milowe, punkty kontrolne
- Proces tworzenia harmonogramu metodą top-down
- Ścieżka krytyczna, diagramy następstw
- Wykorzystanie narzędzi IT w Harmonogramowaniu
- Harmonogramy w projektach hybrydowych i zwinnych
- Metody monitorowania harmonogramu
a. Odchylenia od planu bazowego
b. Metoda kamieni milowych
c. Earned Value Method – ćwiczenia na studium przypadku
d. Burndown chart
e. Etapy techniczne - Metody optymalizacji harmonogramów
- Harmonogramowanie zasobów
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
V. Zarządzanie budżetem projektu
- Analiza opłacalności projektu
- Zarządzenie budżetem w cyklu życia
- Składowe budżetu projektu: koszty pracy, koszty usług, koszty materiałów, koszty wykorzystania infrastruktury własnej
- Specjalne zapisy w budżetach projektów: budżet ryzyka, budżet zmiany, contingency budget, bufory budżetowe
- Szacowanie kosztów – dobre praktyki, pułapki i scenariuszowe metody prognozowania kosztów
- Narzędzia IT do monitorowania budżetów.
- Metody monitorowania: budżet bazowy, wykonanie, prognoza.
- Analiza przepływów finansowych i zapotrzebowania na gotówkę
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
VI. Zarządzanie ryzykiem
- Poziomy zarzadzania ryzykiem w organizacji
- Ryzko jako szanse i zagrożenia – definicje
- Proces zarządzania ryzykiem w projekcie
- Identyfikowanie źródeł ryzyka i ryzyk w projekcie – przydatne techniki (PESTLE, listy kontrolne etc.)
a. Identyfikacja i kategoryzacja
b. Ocena ryzyk - Planowanie reakcji na ryzyko
- Tworzenie budżetów ryzyka – budżetów planów rezerwowych
- Warsztat budowy rejestru ryzyk dla projektu
- Specjalne aspekty zarządzania ryzykiem: safety, security, ciągłość biznesowa, reputacja etc.
- Role w zarządzaniu ryzykiem
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
VII. Zarządzanie zespołem i interesariuszami projektu
- Interesariusze zewnętrzni i wewnętrzni projektu
- Identyfikowanie potrzeb interesariuszy wobec projektu i potrzeb projektu wobec interesariuszy
- Ocena interesariuszy
- Planowanie zaangażowania interesariuszy
- Zespoły zarządzania projektem różne modele
- Role i kompetencje kadry strategicznej
- Rola Kierownika Projektu – obowiązki
- Pożądane kompetencje Kierownika Projektu – profil kompetencyjny
- Inne role w projekcie: nadzór, wsparcie, zespoły specjalistyczne
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
VIII. Zarządzanie dostawcami
- Formuły dostarczania produktów w projekcie: make or buy
- Planowanie procesu wyłonienia dostawców
- RFP, RFI, RFQ – jak używać zapytań w procesie wyboru
- Definiowanie potrzeby biznesowej zaspakajanej przez dostawców
- Definiowanie wymagań wobec produktu lub usługi
- Narzędzia do oceny dostawców i rozwiązań
- Różne modele dostarczania usług i produktów przez dostawców a decyzje projektowe dot. cyklu życia (przewidywalny, hybrydowy, adaptacyjny).
- Typy umów z dostawcami – o co warto zadbać.
- Dostawcy w zespołach projektowych – role, zasady komunikacji, dobre praktyki
- Monitorowanie dostarczania produktów i usług przez dostawców, raportowanie postępów
- Zmiany i odstępstwa w projektach – zarządzanie sytuacjami kryzysowymi
- Zakończenie umowy i co dalej
Zadanie dla uczestników do omówienia podczas następnego modułu lub sesji indywidualnej z trenerem
Czas realizacji – od 4 do 12 dni (ścieżka jest indywidualnie komponowana z modułów)
Forma realizacji – blended learning tj., zwykle około 50 % stanowią zajęcia stacjonarne, około 30 % zajęcia on-line, około 20 % działania asynchroniczne
W razie zainteresowania całą ścieżką lub pojedynczymi modułami proszę o kontakt. Niezobowiązująco. Oddzwonię lub odpiszę.